Trollskogen på Hundvåg i Stavanger

Sist endret 07.12.2021 | Publisert 10.09.2014Rogaland, Skogsturer, Strand og vann |

Anslått lesetid:

Nedlegging av militær aktivitet gir nye muligheter. På Hundvåg er et skogholt gjort om til en vellykket opplevelse for hele byens befolkning, Trollskogen.

Opplevelser

For her kan man gå på tur i sjøkanten og i skog, og her kan byens barnehager og skoler ha sine sommeravslutninger. Her kan man ta med familien inn i gapahuker i skogen, finne permanente grillsteder i åpent lende, og lete seg fram i blant stier og finne et bord å sette seg ned ved. En pensjonist ved navn Johan Kulleseid tilskrives mye av æren for det.

Rogaland - Stavanger - Hundvåg - Trollskogen

Når man kommer ned til sjøen er det en flott utsikt over mot Tasta

Trollskogen er jammen også litt trolsk.

Det var i 1998 at Forsvaret tok det skritt å se avse noe av sitt område her ute på byøya i Stavanger kommune. Etter det er området bare blitt mer og mer populært. Det er ikke lange turen å gå, om man da ikke velger en av kommunens Hverdagsturer og kombinerer det hele med en tur gjennom boligområdene.

Det kjekkeste alternativet er ganske enkelt å ta til venstre nedover ved parkeringsplassen og følge stien langs militærgjerdet ned til sjøkanten. Herfra følger man sjøkanten nordover til man møter en bunkers og ser over mot sivilisasjonen i form av en båthavn og et boligområde.

Rogaland - Stavanger - Hundvåg - Trollskogen

Det går faktisk greit å gå langs sjøkanten her

Da er tiden inne for returen, gjennom skogen. På et eller annet vis kommer du alltid tilbake til en stor åpen gresslette med permanente sittebenker og griller. Det er her skoleklassene samles i juni, og det er her du fortsetter tilbake til utgangspunktet – parkeringsplassen.

Enten man går hele rundturen, bare velger å gå gjennom skogen, eller kun holder seg på grillplassen, så er det et trivelig område. Telt og gapahuker synes der bare å bli mer av med årene.

Praktisk

Det er ikke vanskelig å finne fram hit. Kjør bare (eller ta bussen) over til Hundvåg utenfor Stavanger sentrum og hold til venstre i Hundvågkrossen. Fortsett framover til du ser et hjemmelaget treskilt på venstre side av veien. Det bærer påskriften Trollskogen. Det offisielle veiskiltet på motsatt side viser til Selhundveien. Sving av ringveien til venstre, deretter skrått høyre og fortsett rett fram. Det ligger en passe stor parkeringsplass like der framme. Du ser antennene på det militære området til venstre.

Ditt reisemål er avbildet på kartet under. Du kan åpne det i fullskjerm om du ønsker, og zoome inn og ut etter egen lyst.

Den gjengitte rute sammenfaller med kommunens T-merkete rute fra parkeringsplass og ned til sjøen mot vest, samt til man kommer nord mot Kvidoddane. Der fortsetter Hverdagsturen videre nordover, mens vi velger å returnere gjennom skogen. Der er sti og greit nok å finne fram. Generelt er der grusete turveier i deler av Trollskogen, andre steder bredere eller smalere stier. Det kan være krevende eller umulig å komme fram med barnevogn og rullestol langs stranda.

Sandalsand har også omtaler av andre turer gjennom forsvarsanlegg som er frigitt de siste tiårene. Les om Vigdel i Sola, Fjøløy fort i Rennesøy og Randabergfjellet i Randaberg.

Klikk på bildene under for å se dem i full størrelse: